A webshop marketing kiszervezésének legnagyobb buktatói

Az elmúlt években több száz webshop vállalkozóval dolgoztam együtt vagy kerültem kapcsolatba legalább egy konzultáció erejéig. A két kezemen meg tudom számolni azokat, akik még nem szaladtak bele a marketing sikertelen kiszervezésénék igen fájdalmas és veszteséges problémájába.

Beleesni ebbe a hibába nagyon fájdalmas, nagyon elkeserítő és főleg nagyon költséges, valamint teljesen felesleges és elkerülhető.  Megmutatom, hogy mi az a 3 buktató, ami miatt kudarcba tud fulladni a webshopod marketing kiszervezése, valamint azt is elmondom, hogy szerintem hogyan kéne ezt úgy csinálni, hogy végül a webshopod tényleg profitáljon belőle.

Ha inkább olvasni szeretnéd az előadás összefoglalóját, akkor görgess lejjebb!

Szerezd meg webshopod első millióit!

2024.novemeber 13-án megmutatom, hogy mi az a marketing folyamat, amivel végre nyereséges lesz a webshopod, amivel Te is önállóan megszerezheted az első milliókat

A folyamatot 3 részre osztom annak megfelelően, hogy egy potenciális vevő mennyire áll közel ahhoz, hogy vásároljon. Először mindig azokra fókuszálunk, akik feltételezhetően a közeljövőben már vásárolni is akarnak, hiszen belőlünk tudunk a leggyorsabban vevőket generálni, majd innen haladunk a célközönség azon szegmense irányába, akik majd csak később lesznek vevők.

1. Nincs validálva a business

Egy vállalkozás első dolga az, hogy kiderítse, hogy életképes-e az ötlete: van-e valós piaci igény, kellően versenyképes-e az, amit csinál, tud-e piacot szerezni. Ennek az első lépése egy komoly piackutatás lenne, majd egy béta verzió elindítása, ami alapján el lehet dönteni, hogy érdemes-e komolyabban fektetni a vállalkozásba pénzt, időt, energiát.

Ez az esetek 99%-ban hiányzik. Van egy ötlet, van egy logikus elképzelés, meg némi hit, hogy működni fog a dolog. Ennek az alapja az, hogy általában másolás történik, tehát az ötlet onnan jön, hogy látnak egy működő modellt vagy van egy saját tapasztalat (kismamák szeretnek olyan webshopot indítani, amiben azok a termékek kaphatóak, amiket ők is vásároltak) és ez alapján feltételezik, hogy működni fog a történet. (a jó megoldás mindig az, hogy ha valamilyen problémát, hiányosságot ki nem elégített vagy nem jól kielégített igényt találunk és arra hozunk megoldást)

Amikor valaki ebben a fázisban szervezi ki a marketinget, főleg úgy, hogy nagyjából csak a hirdetések kezelésére adnak megbízást, akkor lényegében egyfajta validációs folyamat veszi kezdetét. Ezen a ponton teljesen irreális elvárás az, hogy garantáltan legyen bevétel és profit, ha nincs egy alapos kutatás, de még az sem lenne garancia.

A helyzet az, hogy jó, ha 10-ből 1 induló webshopnak sikerül eltalálni annyira az induláskor a legfontosabb szempontokat, hogy valóban piac- és versenyképes legyen és lehessen vevőket szerezni csupán azzal, hogy értékesítési céllal elkezdünk vevőket szerezni. Amikor úgy vállal egy marketinges egy ügyfelet, hogy nincs kutatás, nincsenek érdemi eredmények, adatok, ami alapján tényleg el lehet dönteni, hogy lesz-e annak eredménye, hogy elkezdi hirdetni a termékeket, akkor igazából csak kísérletezik. Ezek a marketingesek a nagy számok törvénye alapján dolgozik. Minél több ügyfelet próbálnak ki, annál nagyobb az esélye, hogy szépen lassan beesik annyi webshop, amik képes arra, hogy a hirdetésekkel gyorsan vevőket szerezzen és ezzel egy ideig megtartsa az ügyfelet.

Tehát, ha úgy szervezed ki a marketinget, hogy nem történt egy komoly kutatás, ha még nem nagyon van bevételed vagy nagyon alacsony, akkor igen kicsi eséllyel tudja valaki előre megjósolni, hogy lesz-e eredménye a munkájának vagy sem. Tudj róla, hogy ebben az esetben kísérletezés zajlik, aminek 99%-ban nem szokott eredménye lenni. Szerencséd persze lehet, így is el lehet indulni, maximum pár csalódás után tovább kutatod a megoldást.

Ebben a fázisban vagy tisztában kell lenned azzal, hogy teljesen bizonytalan, hogy mi fog történni és ezt hajlandó vagy megkockáztatni vagy nagyon komoly kutatást kell végezned előzetesen, ami alapján tudod, hogy mit kell csinálnia a marketingesnek, hogy eredmény is legyen. Ha ezt nem tudod megtenni, semmi baj, de a kiszervezés itt még nem reális cél.

2. Nincs stratégia

A következő nagyon gyakori eset az, amikor egy végtelenül egyszerű, nagyjából egy lépésből álló marketinggel próbálkozik az illető marketinges, ami nagyjából annyit jelent, hogy forgalmat terel a webshopba. A jobbak akár egy remarketing hirdetést is elindítanak. A legtöbb eset, amivel találkoztam, hogy elindítanak 1-2 kampányt, aztán várnak, hónapokig prezentálják az okokat, hogy miért nincs vevő, aztán a megbízó vagy megunja vagy elfogy a pénze és véget ér a megbízás. (sok esetben ezután jön a következő és a következő hasonló eset)

A helyzet az, hogy az első hónapokban megállás nélkül kellene tesztelni a kampányokat, rengeteg verzióban, miközben folyamatosan visszajelzéseket kellene adni a webshop tulajdonosának arról, hogy mire van szükség, mit kell fejleszteni ahhoz, hogy jöjjenek az eredmények. Én még több év után is megállás nélkül javaslatokat teszek az ügyfeleknek, hogy mit kell csinálniuk, mint kell változtatni, mibe kell fektetni, ha jobb eredményeket akarnak elérni. Az első hónapokra ez hatványozottan igaz.

Viszont, az esetek jelentős részében még az sem lesz elég, hogy a hirdetéseket valaki jól csinálja. Van olyan ügyfelem, akivel kezdetben lényegében egyetlen terméket sem tudtunk eladni. Azért, mert a termék egy teljesen új szereplő volt egy erősen telített piacon, prémium kategóriát képvisel, ami azzal járt, hogy a legdrágább a piacon, ezért nagyon sokat energiát kellett tennünk az edukálásba és a márkaépítésbe. Ezen a piacon nagyon drága megszerezni egy vevőt, ezért több vásárlás után tudunk csak profitot generálni egy vásárlón. Ehhez az első pillanattól fogva egy komplexebb marketing stratégiára volt szükségünk.

Ez a vállalkozás azóta profitot termel, a profitból egyre többet tudnak költeni a marketingre, aminek az eredménye, hogy egyre gyorsabban növekszik a vállalkozás. Ha ennek a webshopnak kezdetben nem lett volna egy összetettebb marketing folyamata, akkor lehet, hogy már rég bezárták volna a tulajdonosok, azt gondolván, hogy már végtelen pénzt hirdetettek el, mégsem veszik a terméket.

Több olyan ügyfelem is volt, ahol a probléma csupán annyi volt, hogy kizárólag a termékeket értékesítő hirdetések futottak, amik képtelenek voltak kellő mennyiségű vevőt szállítani. Ahogyan elindítottunk egy komplexebb folyamatot, azonnal, már az első hónapban megtöbbszöröztük az eredményeket. Minden esetben érdemes egy több lépésből álló marketing folyamatot kiépíteni, mert ez mindig többször eredményre képes.

Ha egyetlen lépést szervezel ki, jellemzően a hirdetések kezelését, akkor tudj róla, hogy azok önmagukban csak a lehetőségek töredékére képes, ami ráadásul sok esetben nagyon gyenge eredményt fog hozni. Szinte majdnem minden esetben a profit akkor jelenik meg, ha egy teljes marketing folyamattal dolgozunk.

A stratégiáért pedig te vagy a felelős, erre neked kell megbízást adni, ezt neked kell kontrollálni, mert más nem fogja.

3. Túl hamar történik a kiszervezés

Végül pedig szintén tipikus esetnek gondolom azt, amikor valaki idő előtt szervezi ki a marketinget. Ennek két aspektusa van:

1. Nincs meg a kellő tapasztalat

A jó döntésekhez általában tapasztalatra, tudásra van szükség. A marketing kiszervezésénél először át kell látni azt, hogy mitől működik, milyen lépések sorozatából áll össze, ebből mi az, ami stratégiai fontosságú, ezért mindenképpen házon belül kell ellátni vagy házon belülről kell irányítani, mi az, ami jól betanítható, ismétlődő, egyszerűen kiszervezhető feladat. Azt is jó átlátni, hogy egy feladatot ellátását valaki más már jobban tudja-e csinálni, ami valóban érdemi növekedést képes hozni vagy esetleg teljesen felesleges még kiszervezni. Illetve, talán a legfontosabb, hogy a tapasztalat teszi lehetővé azt, hogy pontosan meg tudd határozni, hogy mit vársz el, mi az, ami egyáltalán elvárható, és képes legyél ellenőrizni azt, hogy valóban teljesül-e.

Amíg nincs meg a kellő tapasztalat, erősen ki vagy szolgáltatva, könnyedén félre lehet vezetni, és szinte teljesen biztos, hogy nem lesz kontroll a marketinget felett.

A tapasztalat begyűjtésének pedig egyetlen módja létezik: ha csinálod. Én teljes meggyőződéssel állítom, hogy muszáj neked végezned a marketinget egy darabig, amíg nem szerzel benne annyi tapasztalatot, hogy ezeket magabiztosan átlásd.

 

2. Nincs még rá elég pénz

Végül pedig sok olyannal is találkoztam már, ahol bár a kiszervezés egészen jól működött, az annyi pénzt vont el a vállalkozástól, hogy gátolta a növekedésben. Ha a havi bevételed még alig van 1-2 millió forint, akkor abból több százezer forintot elkölteni a marketing kivitelezés díjára aránytalanul sok. Amikor maga a marketing büdzsé kisebb vagy közel ugyanakkora, mint a marketinges díja, akkor az jelentősen lassítani fogja a növekedést. Hihetetlenül sokat számít az, ha 50-100%-kal meg tudod növelni a marketing keretedet, azt az összeget, amit mondjuk hirdetésekre költesz.

Sok esetben hiába szervezed ki a marketinget, még ha jól is csinálják, nem feltétlenül fog robbanásszerű növekedést hozni, emiatt pedig akár hosszú ideig még nem fogja tudni egy marketinges megtöbbszörözni azt a befektetést, amit a megbízása jelent. A legtöbb vállalkozásban 1-3 évre bőven szükség van ahhoz, hogy azokat a tényezőket, amik igazán profitábilissá képesek tenni a vállalkozásunkat, eljutassuk a megfelelő szintre: visszatérő vevők, értékelések, ajánlások, működő kampányok és ajánlatok kikísérletezése stb. A pénz ezt fel tudja gyorsítani, de ha nincs milliós nagyságrendű tőkéd erre a kezdetekben, akkor magadnak kell kitermelni, ami sokkal több időt fog igénybe venni. Minél többet tudsz visszaforgatni a marketingedbe, annál gyorsabban fogod tudni ezeket a tényezőket elérni, annál gyorsabban lesz eredményes a vállalkozásod. Ha sok pénzt költesz el a kiszervezésre, jelentősen lassabban fogsz ide eljutni.

A megoldás ebben az esetben is az, hogy addig a pontig, amíg aránytalanul sokba kerül kiszervezni a marketinget, ami erősen lassítja a növekedést, sokkal jobban jársz, ha magadnak csinálod.

A javaslatom, ha sikeresen akarsz kiszervezni:

1. Legyen stratégiád, értsd meg, hogy mit jelent a stratégia, lásd a lépéseket, lásd azt, hogy mi hozza az eredményt, legyen meg egy stabilan működő folyamatod, ami már képes bevételt és profitot generálni.

 

2. Szerezz tapasztalatot abban, hogy hogyan kell a stratégia lépéseit megvalósítani, érts hozzá annyira, hogy később átlásd, hogy mikor, mit és kinek kell kiszervezni, valamint pontosan tisztában legyél azzal, hogy mit várhatsz el, mit kell elvárnod, hogyan tudod szamon kérni azt, akinek átadod a feladatokat, hogy valóban teljesülnek-e az elvárásaid.

 

3. Várd meg, amíg már látod, hogy termel a webshop akkora profitot, hogy abból már könnyedén tudod finanszírozni a kiszervezést, amikor már nem von el annyi pénzt, hogy az jelentősen lassítja a növekedést. Természetesen az is lehetséges, hogy egy ponton valaki már képes akkora javulást elérni, hogy a díjának a többszörösével képes növelni a profitot, de ez általában akkor igaz, amikor már vannak látható eredményei a webshopnak.

Vedd kezedbe az irányítást és szerezd meg webshopod első millióit!

 

Egy kezdő, induló webshop számára nagyon fontos, hogy olyan marketig stratégiát készítsen és valósítson meg, ami valóban hatékony. Ami nem igényel kiemelkedő képességeket, nagy befektetéseket, sok időt, valamint tényleg nagyon gyorsan képes eredményeket hozni.

2024.novemeber 13-án megmutatom, hogy mi az a marketing folyamat, amivel végre nyereséges lesz a webshopod, amivel Te is önállóan megszerezheted az első milliókat

Generálj végre vevőket a látogatókból!

Nézd meg azt az ingyenes előadást, amiben megmutatom neked, hogy hogyan tudsz egy olyan marketing folyamatot felépíteni, amiben a lépések egymást erősítve sokkal jobb eredményt fognak hozni.

Kérlek, hogy add meg e-mail címedet, hogy el tudjuk küldeni számodra az előadás linkjét!

E-mail cím nem megfelelő
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

Megtanítok neked mindent!

Ha nem akarod az idődet húzni, ha a leggyorsabb úton szeretnél haladni és biztosra menni, hogy webshopod minél hamarabb profitot termeljen és jelentős növekedésnek induljon, akkor a helyed az Első Milliók Klub-ban van.

Kattints a gombra a részletekért!