Az utóbbi időben egyre több olyan hirdetés látok, ami 10-20-30 vagy akár 100x-os megtérülésű kampányok lehetőségét sugallja. Ezek az ígéretek sokakat félrevezethetnek, hiszen valójában nem tükrözik a valóságot, és könnyen azt az érzést kelthetik, hogy ha a te kampányaid nem produkálnak hasonló számokat, akkor valamit rosszul csinálsz.
Ebben az adásban elmagyarázom, miért is kell óvatosan kezelni ezeket az eredményeket, és mi az, amire valójában figyelned kell, amikor a marketinged eredményességét méred.
Ha inkább olvasni szeretnéd az előadás összefoglalóját, akkor görgess lejjebb!
Szerezd meg webshopod első millióit!
Ha webshopdban csak látogatók vannak, de vevők nincsenek, ha a hirdetések csak a pénzedet égetik, ha eleged van már a sikertelen kiszervezésekből és lassan már nem nagyon van elképzelésed arról, hogy mit kéne csinálni, akkor itt helyed, azonnal regisztrálj!
Kattints a gombra, regisztrálj az eseményre, és indulj azon az úton, ami végre elhozza neked is az áttörést!
Gyorsan tisztázzuk, hogy mit értünk a hirdetés megtérülése alatt: mondjuk, hogy elköltöttél 100 Ft-ot hirdetésre és ebből generálódott 1.000 Ft. Ekkor a megtérülés tízszeres volt.
Nyilván, minél nagyobb a megtérülés, annál nagyobb a profit, tehát erre próbál meg gyúrni mindenki. Én abba most nem mennék bele, hogy mekkora az árrés az adott vásárláson, hiszen főleg az számít, de természetesen ez az, amit igazán nézni kell. Tehát, ha 1.000 Ft megszerezni a vásárlást, 10.000 Ft volt a nettó kosárérték, ebből pedig nettó 5.000 Ft az árrés, akkor a megtérülés ötszörös volt. Érdemes inkább ezt mérned.
Ez nyilván egy fontos információ, de végzetes hibának gondolom ezt a mutató úgy értelmezni, hogy ha nem elég magas, akkor nem mennek jól a hirdetések.
Nézzünk egy példát, hogy miért:
Mondjuk, hogy 5.000 Ft volt megszerezni a vevőt, aki nettó 10.000 Ft-ért vásárolt és ezen neked 5.000 Ft árrésed volt. Ekkor a megtérülés 1-szeres és te nem kerestél egy forintot sem.
Sajnos itt sokan azt gondolják, hogy ez nem éri meg, itt azonnal le kell állítani a hirdetéseket, mert valami nagyon nincs rendben.
Viszont, az a vevő, akit te megszereztél 5.000 Ft-ért, ezt követően majd vissza fog térni és vásárolni fog úgy, hogy nem kell már neki hirdetni vagy sokkal kevesebb pénzért, amin profitod lesz. Ahogy egyre többet vásárol, egyre nagyobb lesz a profit és igazán nem számít, hogy a hirdetéssel nem kerestél pénzt vagy esetleg még veszteséged is volt.
Egy másik példa, egy másik üzleti modell, amit nagyon szeretek, az a kapszulás kávék modellje. Itt ugye a cél az, hogy megvegyék a kapszulás gépet és utána a hozzá tartozó kávé hosszú ideig vásárolják. Ebben az úttörő a Nespresso volt, akiknek sokáig kizárólagos liszenszük volt a saját kapszulájukra, más nem gyárthatott a gépükhöz kompatibilis kapszulát, ezért aki megvette a gépet, az garantáltan tőlük vette meg éveken keresztül a kapszulát is. Egészen egyszerűen itt a marketing elsődleges célja az volt, hogy minél több kávégépet eladjanak. Nem ennek a megtérülését figyelték, hanem a legnagyobb mennyiséget. Az volt a cél, hogy mindenáron a lehető legtöbb gépet adják el, mert utána a kapszulákon végtelen profit lesz. Vajon meddig jutott volna el az világszinten is ismert márka, ha leállították volna a marketinget, mert nem hogy nem volt megtérülés a kávé gépek eladásán, de még komoly veszteséget is generáltak ezekkel a kampányokkal…
A baj az, hogy nagyon sokan (sok ügynökség is) azt erőlteti, hogy többszörös megtérülése legyen a hirdetésnek és ha ez nem sikerül, akkor azonnal jön a hibakeresés, pedig semmilyen probléma nincs.
A másik, ami miatt baromi megtévesztő az, hogy egy kampány 10-20-30 szoros megtérülést hozott (és azt gondoljuk, hogy ez a normális) az az, hogy ebből nem derül ki, hogy előtte mennyi pénz lett elköltve arra, hogy edukálják a közönséget, bizalmat építsenek, vágyat keltsenek stb. Azt sem látjuk, hogy esetleg ezek a kampányok nem a meglévő vevőkre irányult-e, akik nyilván sokkal magasabb megtérülést fognak produkálni, de korábban komoly költsége volt annak, hogy vevő váljanak.
Ha valaki tényleg rendesen csinálja a marketinget, akkor pénzt fog költeni az érdeklődők megszerzésére, ami csupán annyit jelent, hogy megszólítjuk az érdeklődőt, hogy valahogyan láthatóvá válunk a számára. Itt még esélyünk sem nagyon van az értékesítésre. Ezt követően kezdődik a felmelegítés, amikor bizalmat építünk, edukálunk, vonzó opcióvá válunk a potenciális vevő számára. Ez szintén rengeteg pénzbe kerül. Majd csak ezt követően értékesítünk, aminek nyilván sokkal komolyabb eredménye lesz, mintha hideg közönségnek akarunk eladni. Így az értékesítési kampány tényleg elérhetnek magas megtérülést.
Sőt! Egy ilyen eredményes kampányt sok egyéb más eszköz is támogathat, aminek szintén költsége van és adott esetben ezek is nagyban hozzájárultak az eredményhez. Ilyen lehet például az e-mail marketing, ami segít abban, hogy felmelegítsük a közönséget.
Ha tényleg szeretnéd tudni a valódi megtérülését a marketingednek, akkor sokkal inkább azt mérd, hogy az adott időszakban mekkora árrést tudtál generálni a teljes marketing költséged mellett. Ez a mutató az, ami igazán számít és valódi képet mutat a marketing eredményességéről.
Hogyan tovább?
Nem az a reális jó cél, hogy hogyan tudsz egyetlen lépéssel azonnal profitot generálni. Egyetlen értékesítési kampány magas megtérülésének erőltetése helyett sokkal fontosabb lenne stratégiában gondolkodni és felépíteni a folyamatot, ami végül tényleg magas megtérülést hozhat. Ha ez így működne, minden webshop tulajdonos gazdag és sikeres vállalkozó lenne. De a legtöbben nem azok.
Sokkal inkább a következő két dologban gondolkodj:
- Milyen stratégia mentén tudsz a lehető legalacsonyabb áron új vevőket generálni. Ebbe beletartozik minden, amit azért költesz, hogy egy teljesen új, hideg érdeklődőből vevőt generálj.
- Milyen stratégia mentén tudod növelni a vevő élettartam értékét: hogyan tudsz neki az első vásárlás során nagyobb értékben eladni, hogyan tudod elérni, hogy akár a vásárlást követően azonnal visszatérjen megvásárolni egy másik terméket és lehetőség szerint mit tudsz tenni annak érdekében, hogy a jövőben minél többször visszatérjen vásárolni.
Tapasztalatom szerint a legtöbb piacon nagyon nehéz elérni akkora megtérülést, hogy azonnal profitot tudj generálni. Ez nagyon kevés piacon lehetséges. Vannak időszakok, mint a karácsony, amikor egyes webshopok ezt elérhetik, de az év jelentős részében nem. Azt is látnod kell, hogy magas megtérülést mutató hirdetési kampányok a legtöbb esetben úgy érhetőek el, hogy előtte sok pénzt elköltöttünk arra, hogy a célközönséget jól felmelegítsük, akik utána már sokkal jobban reagálnak az értékesítési célzatú kampányokra.
A lényeg, hogy ne egy kampánytól várd a magas megtérülést. Melegítsd fel a közönséget, utána értékesíts nekik, vevő élettartam értékben gondolkodj és ne egyetlen vásárlásban, ne az első vásárláson akarj pénzt keresni, és legyen terved arra, hogy hogyan tudod elérni azt, hogy minél nagyobb értékben vásároljon nálad egy vevő.
Szerezd meg webshopod első millióit!
Ha webshopdban csak látogatók vannak, de vevők nincsenek, ha a hirdetések csak a pénzedet égetik, ha eleged van már a sikertelen kiszervezésekből és lassan már nem nagyon van elképzelésed arról, hogy mit kéne csinálni, akkor itt helyed, azonnal regisztrálj!
Kattints a gombra, regisztrálj az eseményre, és indulj azon az úton, ami végre elhozza neked is az áttörést!