Sok vagy kevés termék legyen a webshopban?

Ebben az adásban arról fogok pár gondolatot megosztani, hogy milyen széles/mély kínálattal érdemes dolgozni. Mikor könnyebb a marketing, melyikből tudsz nagyobb profitot generálni, mikor és miért lehet előny vagy hátrány a választék nagysága.

Ha inkább olvasnád, akkor görgess lejjebb.

Szeretnéd webshop vállalkozásodat a követekző szinter léptetni? Szeretnéd, ha a pár száz ezres havi forgalomból pár milliós szintre tudnálépni?

Kérj egy ingyenes konzultációt!
Nézzük meg, hogy milyen lehetőségeid vannak erre!

Ezt a kérdést nem lehet igennel vagy nemmel megválaszolni. A széles és szűk kínálatnak előnye és hátránya is van. Azt kell megvizsgálni, hogy neked melyiknek az előnye működik jobban, melyiknek a hátrányát tudod jobban kezelni. Van pár szempont, ami alapján érdemes megvizsgálni a témát.

1. Általános vagy specialista

Abban az esetben, ha szűk kínálatod van, akár csupán egyetlen termék, akkor te egy specialista vagy. Egészen biztos, hogy ahhoz az egy termékhez sokkal jobban fogsz érteni, sokkal több tanácsot, információt tudsz adni az érdeklődőknek, sokkal jobban tudod, hogy kinek jó és kinek nem, mik lehetnek a hibát, mire kell figyelni stb. Ezt a vevők egy része kifejezetten szereti. Sokkal nagyobb a bizalmuk abban, aki valamire specializálódott. Ebben az esetben a marketing is könnye, sokkal könnyebb észrevenni, célozttabban kommunikálni, személyre szabni a marketinget. Viszont, korlátozott, hogy mit tudsz eladni, korlátozhatja a maximális bevételedet és profitodat.

Ennek a teljes ellenkezője a széles kínálat, ahol nagyjából mindent is lehet kapni. Sok termék kategória, sok típus, rengeteg választék. A vevők egy része pedig ezeket a nagy áruházakat preferálja, és nyilván ezzel egy nagyobb réteget lehet lefedni, több embernek lehet eladni, és egy embernek is sokkal nagyobb értékben. Ami a hátránya, hogy rengeteg erőforrás kell ahhoz, hogy ennyi terméket hatékonyan tudj eladni és marketingelni. Párhuzamos megoldások tömegére van szükség ebben az esetben. Idő és pénz ezeket kialakítani. Ezen felül, ha a vevő konkrétan egy típust keres, akkor számára megnyerőbb lehet egy specialistát választani, aki jobban tud neki segíteni az informálásban.

2. Vásárlási szokás

A felmérések szerint az emberek előnyben részesítik azokat az áruházakat, ahol nagy a választék, egyszerre be tudnak szerezni több mindent (a hátrányáról is mindjárt lesz szó). Amennyiben olyan piacon tevékenykedsz, ahol tipikus az, hogy egyszerre több dolgot vásárolnak az emberek, akkor kifejezetten fontos, hogy széles választékod legyen, különben nem tudod kielégíteni azt a fontos igényt, ami miatt a vevődnek jó lesz egy webáruház. Pl. az élelmiszer házhozszállítás esetében annál jobb egy webshop, minél több dolgot tudok onnan beszerezni.

3. Lehet-e valós profitot elérni a szűk kínálattal? 

Ez főleg az egytermékes webshopoknál igaz, kiemelkedően ott, ahol ritkán lehet eladni ugyanazt a terméket ugyanannak a vevőnek. Sok esetben itt annyira alacsony a profit, hogy a hirdetések után már nem is marad a terméken semmi haszon. Ebben az esetben pont azzal lehetne kompenzálni a probémát, hogy több dolgot adunk el vagy gyakrabban adunk el. Ha a te piacodon drága a vevő megszerzése, ezért a profitodat elviszi az első vásárlásnál, akkor kiemelkedően fontos, hogy legyen még terméked, amit annak a vevőnek el tudsz adni, hogy az egy vásárlásra jutó profidot elegendő legyen.

4. Analízis paralízis

Minél szélesebb a kínálat, minél nagyobb a választási lehetőség, annál nagyobb az esélye annak, hogy a vevő el fogja halasztani a vásárlást, mert nem tud dönteni. Ebben az esetbena legtöbben azt  fogják érezni, hogy át kell gondolni azt, hogy melyikkel fogja a legjobb döntést hozni. Ez azért van, mert mindenki szeretné elkerülni azt, hogy rosszul döntsön. Ha csak egyetlen választási lehetőség van, akkor ott könnyű a döntést: kell vagy nem kell. Míg 10 választási lehetőség esetén már sokkal nehezebb döntést kell meghozni. Fontos, hogy abban az esetben, ha sok választási lehetősége van a vevőnek, jó esély van rá, hogy be kell avatkozni és segíteni neki valamilyen módon a döntésben. Pl., ha színek közül kell választani, akkor be lehet dobni egy kérdőívet, ami pár kérdés alapján segít neki a legjobb döntést meghozni.

Azonban, az egy választási lehetőség sem garancia a gyors döntésre. Ebben az esetben ugyanis azzal kell számolni, hogy az az egy verzió nem lesz mindenkinek megfelelő. Érdeme legalább 2-3 verziót ajánlani, ahol még nem kell sokat gondolkodni, de több ízlést, igényt tudsz lefedeni.

Természetesen, ha a lehető legszélesebb közönséget akarod lefedni, a létező összes verziót tartanod kell, de készülj fel arra, hogy fontos lesz segítséget biztosítani a döntéshez.

Röviden:

Érdemes a lehetőségeidből kiindulni, mennyi pénzed van marketingre, mennyire szükséges a vevők számára, hogy egy helyen tudjanak terméket beszerezni, milyen a piaci verseny, labdába lehet-e rúgni a nagyok mellett egy széles kínálattal, stb. Kisebb webshopként érdemes lehet egy szükebb, de azért néhány választási lehetőséget biztosító verziót indítani.

Szeretnéd webshop vállalkozásodat a követekző szinter léptetni? Szeretnéd, ha a pár száz ezres havi forgalomból pár milliós szintre tudnálépni?

Kérj egy ingyenes konzultációt!
Nézzük meg, hogy milyen lehetőségeid vannak erre!

Generálj végre vevőket a látogatókból!

Nézd meg azt az ingyenes előadást, amiben megmutatom neked, hogy hogyan tudsz egy olyan marketing folyamatot felépíteni, amiben a lépések egymást erősítve sokkal jobb eredményt fognak hozni.

Kérlek, hogy add meg e-mail címedet, hogy el tudjuk küldeni számodra az előadás linkjét!

E-mail cím nem megfelelő
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!

Megtanítok neked mindent!

Ha nem akarod az idődet húzni, ha a leggyorsabb úton szeretnél haladni és biztosra menni, hogy webshopod minél hamarabb profitot termeljen és jelentős növekedésnek induljon, akkor a helyed az Első Milliók Klub-ban van.

Kattints a gombra a részletekért!