A nyár sok webshop számára nem a legjobb időszak. Nemhogy az új vevők sokkal lassabban vagy alig jönnek, de sokszor még a visszatérő vevők is mintha eltűnnének. Sokak számára ez egy nagyon nehéz időszak, sokszor tűnhet úgy, hogy valami félresiklott, elromlott, megváltozott és talán már sosem lesz olyan, mint korábban. Szerencsére a legtöbb esetben nem kell aggódni, ez egy teljesen normális jelenség. A feladtunk ilyenkor az, hogy a legtöbbet kihozzuk ebből az időszakból, bőven van mit tenni.
Ebben az írásban megmutatom, hogy én mit szoktam csinálni az ügyfeleimmel, szerintem mik azok a lépések, amiket ebben az időszakban meg kell tenni és amikkel akár kifejezetten eredményessé is tehetjük ezt az időszakot.
Szerezd meg webshopod első millióit!
Ha webshopdban csak látogatók vannak, de vevők nincsenek, ha a hirdetések csak a pénzedet égetik, ha eleged van már a sikertelen kiszervezésekből és lassan már nem nagyon van elképzelésed arról, hogy mit kéne csinálni, akkor itt helyed, azonnal regisztrálj!
Kattints a gombra, regisztrálj az eseményre, és indulj azon az úton, ami végre elhozza neked is az áttörést!
Mitől tud gyengébb időszak lenni a nyár?
Mielőtt megnézzük, hogy mit érdemes ilyenkor csinálni, érdemes gyorsan megérteni azt is, hogy miért van az, hogy nyáron mintha mindent elvágnának és bezuhannak az eredmények.
A helyzet az, hogy lényegében minden piacot érint egyfajta szezonalitás. Szinte minden webshopnak el kell fogadni azt, hogy a havi bevétel egy évben nem fog teljesen kiegyensúlyozottan alakulni. Ezt pontosan tudják azok, akik szezonális jellegű termékeket árulnak, akiknek mondjuk evidens, hogy kizárólag az év egy bizonyos időszakában van kereslet arra, amit kínálnak. Ezzel szemben nem biztos, hogy teljesen egyértelmű a ciklikusság azok számára, akik olyan termékeket árulnak, ami első ránézésre nem szezonális jellegű, akár egész évben lehetne kiegyensúlyozottan értékesíteni.
Nézzünk egy nagyon egyszerű példát, hogy miért csökken a kereslet nyáron egy olyan termék iránt, amit alapvetően egész évben fogyasztunk. Legyen ez a termék a szemes kávé. A szemes kávét az emberek azért veszik, mert otthon készítenek belőle kávé italokat, otthon fogyasztják. Ennek a piacon nagyon szépen megfigyelhető alakulása van egy évet tekintve. A legjobb időszaka télen van, különösen karácsonykor.
Télen az emberek sokkal több forró italt isznak, nagyon szívesen vásárolják karácsonyi ajándékként is, ekkor extrán nagy a kereslet iránta. A hidegebb napokon az emberek többet vannak otthon, így többet fogyasztanak kávét otthon. A sötétebb napokon ráadásul még fáradtabbak is vagyunk, akár több kávét is megihatunk.
Ahogyan melegszik az idő, ezek a tényezők kezdenek enyhülni, tehát fogy az otthoni kávézás indoka: többet vagyunk a szabadban, ezért több kávét iszunk máshol. Ahogy megjön az igazi nyári meleg, már nem is biztos, hogy a kávét kívánjuk, sőt, kifejezetten nem is javasolják a kánikulában a sok kávé fogyasztását. Majd ezt tetőzi a nyaralás szezon, amikor az emberek még el is utaznak otthonról, amikor pedig biztosan nem fognak kávét venni.
Tehát, a nyár egyszerűen megváltoztatja az emberek fogyasztási szokásait. Egyrészt nincs korlátlan mennyiségű pénzünk, ezért egyes dolgokról le kell mondanunk ahhoz, hogy más dolgokat meg tudjunk venni. Nyáron pedig sok olyan tétel előkerül, ami az év többi időszakában nem jelentkezik. Másrészt pedig egyes tételekre nincs is ilyenkor igényünk (pl. a vitaminok iránt ilyenkor sokkal kisebb a kereslet, mint télen).
Tehát, egyfajta szezonális ingadozással szinte mindenkinek számolnia kell. Nincs olyan vállalkozás, ami teljesen konstans eredményt tudna hozni minden egyes hónapban. Nagyon fontos, hogy megismerd a piacodat, tudd azt, hogy mikor vásárolnak az emberek és mikor nem, mikor kell csak szem előtt lenni, és mikor érdemes ösztönözni őket a vásárlásra. Ez alapján kell a marketing tervedet összeállítani az évre.
Ha a nyár téged kicsit negatívabban érint, ha nem ez a csúcsidőszakod, akkor két dolgod van: kihozni a maximumot az értékesítésből és felkészülni az év utolsó és egyben legjobb időszakára.
Hozd ki a legtöbbet az eladásokból
Nagyon fontos, hogy amikor azt mondom, hogy a nyár gyengébb időszak, ekkor pangás van, az nem azt jelenti, hogy nem pörögnének elképesztő összegek a piacokon és ne lehetne kiváló eredményeket elérni. Inkább azt mondom, hogy nehezebb, mint máskor, de neked mindent el kell követni, hogy a lehető legtöbbet hozd ki ebből az időszakból is eredmény szempontjából.
Nézzük két olyan lépést, ami ilyenkor nagyon jól működik és komoly profitot generálhatsz vele.
Készíts egyedi ajánlatokat nyárra
Nyáron két alapvető problémával szembesülünk:
- Lecsökken a kereslet, ezért sokkal több eladó jut egy vevőre, ezzel megnövekszik a verseny, a versenynek az alapja pedig az, hogy ki tudja megszerezni a vevőket. A vevők természetesen maximalizálni szeretnék a hasznukat, ezért szét fognak nézni a webshopok között és megnézik, hogy hol kapják a legtöbbet a pénzükért.
- A másik pedig a halogatás. Ahogy korábban is említettem, a nyári időszakban bejönnek amolyan extra tételek (strandra menni, koktélozni egy teraszon, Balatonra menni, nyaralás, stb.). Ezért azokat a tételeket, amikre nincs nagyon szükség, amik elhalaszthatóak, azokat tologatják az emberek ilyenkor.
Éppen ezért különösen fontos lehet ösztönözni az embereket arra, hogy tőlünk és most vásároljanak. Minél erősebb az ajánlat, annál nagyobbak az esélyeink. Lehet, hogy még nem fogyott el otthon a kávé, de ha most ajándék kávé csészét kapok mellé, ha 3 napon belül vásárolni fogok, akkor élni fogok az ajánlattal, mert a kávéra később úgyis szükségem lesz. Ha nincs ilyen ajánlat, akkor nem fogok vásárolni, mert alapvetően nem kávézok otthon annyit.
Ezek az ajánlatok különösen jól működnek a meglévő vevők esetében, ezért érdemes lehet rájuk szabni az ajánlatot. Pl. a legjobban vásárolt termékekre érdemes kitalálni valamilyen ajánlatot, mert az biztosan sokakat érdekelhet. Fontos, hogy mindig legyen határideje az ajánlatodnak, különben ugyanúgy halogatni fogják azt. Javaslom, hogy inkább pár napos, maximum 1 hetes határidővel dolgozz, és inkább legyen több ilyen ajánlatod a nyár folyamán.
Belépőtermék
A belépőtermék lényege az, hogy nagyon könnyen lehet vele új vevőket szerezni. Azért, mert sokat el lehet belőle adni, relatív olcsó, ezért könnyen meghozzák a vásárlási döntést. A boltokban ilyenek az akciós termékek. Egy forintot nem keresnek rajta a boltok, de arra tökéletesek, hogy behozzák a vevőket, akik ezt követően mást is vásárolni fognak, amin persze már komoly haszon van.
A nyári időszakban érdemes lehet beiktatni egy olyan terméket, amiből sokat el tudsz adni, ami sok vevőt generál neked, akár a konkurencia vevőit is el tudod csábítani. Ezen vevők egy része vásárolni fog más terméket is, valamint később, az év hátra lévő időszakában sokkal könnyebben fogsz tudni a számukra értékesíteni.
Ne az legyen a célod, hogy ezzel pénzt keress, hanem az, hogy sok új vevőt szerezz vele. Itt is érdemes lehet kommunikálni valamilyen határidőt, de nem olyan fontos, mint a nyári ajánlatok esetén. A belépőterméket egész évben szoktuk használni, annak pont az a lényege, hogy könnyű eladni, nem kell hozzá különösebb ösztönzés, viszont a szezonális jelleg itt is hathat sürgetőleg.
Foglalkozz a hajóval és a legénységgel!
Az, hogy a nyári pangásban mit tudsz kihozni az értékesítésből, az sok mindentől függ. Minél több vevőd, feliratkozód, követőd van, annál jobban fog sikerülni, amihez sok esetben akár évekre is szükség van. De! Ami biztosan működni fog akkor is, ha tegnap indítottad a webshopodat, az a felkészülés az őszi és év végi csúcsidőszakra.
Ősszel, amint véget ér a nyári szezon, az emberek visszatérnek és turbó fokozatba kapcsolnak. Bepótolják a nyáron elhalasztott vásárlásokat, ekkor kicsit mindenki lendületbe kerül, aktívabb, ezáltal a pénztárcák is nyitottabbak. Ekkor megnő a kereslet, megnő a vásárlási hajlandóság, ami a vállalkozóknak a pénzeső első fázisa. Természetesen ez a lendület a karácsonyi szezonra fokozódik.
Ebben az időszakban csak egy hibát lehet elkövetni: azt, hogy nem készülsz fel és akkor kezdesz el ad-hoc kapkodni, amikor mások fegyelmezetten, tervezetten teszik a dolgokat.
A legfontosabb tanácsom, hogy legyen terved az év utolsó hónapjaira. Pontosan tudd, hogy mit fogsz csinálni szeptember 1. és december 24. közötti időszakban.
Ha a következő 2 lépést augusztusban nagyon intenzíven megcsinálod, komoly hangsúlyt fektetsz rá, próbálod a lehető legjobb minőségben megcsinálni, akkor szeptemberben bármilyen szinten is állsz a marketinggel és az értékesítéssel, garantálom neked, hogy sokkal jobb eredményeket fogsz elérni:
- Építsd fel a táborodat, akiknek te leszel az egyetlen!
Az emberek 90%-a ott a webshoptól vásárol, amit ismerősnek és megbízhatónak érez. Ezt kialakítani nem lehet pár nap alatt, de pár hét alatt maximálisan. Nagyjából azt mondom neked, hogy ha sikerül egy potenciális vevőt 15-20 alkalommal megszólítani, rövidebb, hosszabb üzeneteket átvinni, akkor annak a valószínűsége, hogy vásárolni fog az őszi, téli időszakban, a többszörösére fog nőni.
Ezt úgy tudod hatékonyan megtenni, hogy valamilyen felületen kommunikálsz velük. Én elsődlegesen a hírlevelet szoktam javasolni, mert kifejezetten olcsó és hatékony. Míg a közösségi médiában nagyon magas szintet kell megütnie a tartalom minőségének ahhoz, hogy az algoritmus ingyenesen terjessze a tartalmat, ezáltal el is érje a követőtábort, valamint a felhasználók meg is nézzék a tartalmat, addig az e-mail nem válogat, az mindenkinek megjelenik és átlagos esetben minden levelet a címzettek 30-50%-a megnéz.
Ha úgy érzed, hogy erős tartalmakat tudsz készíteni, ami megfogja és meg is tartja a potenciális vevők figyelmét, akkor építsd a táborodat a közösségi médiában, ha nem, akkor pedig azt javaslom, hogy építs e-mail listát.
- Tüzeld fel a tábort, hogy garantáltan tőled akarjanak vásárolni!
Ahogyan az előző pontban említettem, az adatbázis (követők, feliratkozók) építésének az a célja, hogy minél több vevőd legyen. Ezt akkor tudod elérni, ha
- emlékeznek rád,
- megbíznak benned,
- megkedvelnek téged
Minél magasabb szintű tartalmakat készítesz, minél jobban eltalálod a közönséget a kommunikációval, annál inkább fogod tudni őket felmelegíteni. Én azt szoktam mondani, hogy egy alapvető szintű kommunikációval már el lehet érni azt, hogy emlékezzenek rád, ismerős legyél a számukra. Ha ezt rendszeresen csinálod, akkor mindenképpen ki fog alakulni a bizalom. De, ha kellően el tudod találni a közönséget, tudsz a számukra hasznos lenni, akkor még meg is fognak téged, a vállalkozásodat kedvelni, ezáltal pedig fontos lesz számukra, hogy kitől veszik meg a termékeket.
Kommunikálj a közönséggel rendszeresen, folyamatosan, a lehető legjobban személyre szabva, a legrelevánsabban, a lehető leghasznosabban. E-mail marketing esetén a heti 3 levelet tartom optimálisnak, a közösségi médiában pedig pedig akár napi 1-2-3 tartalom is bele tud férni. Ha ezt a nyári hónapokban következetesen megcsinálod, akkor 100%-ig biztos lehetsz abban, hogy szeptembertől lényegesen jobb eredményeket fogsz elérni.
Szerezd meg webshopod első millióit!
Ha webshopdban csak látogatók vannak, de vevők nincsenek, ha a hirdetések csak a pénzedet égetik, ha eleged van már a sikertelen kiszervezésekből és lassan már nem nagyon van elképzelésed arról, hogy mit kéne csinálni, akkor itt helyed, azonnal regisztrálj!
Kattints a gombra, regisztrálj az eseményre, és indulj azon az úton, ami végre elhozza neked is az áttörést!