Ezt az élő adást azoknak készítem, akik azzal próbálkoznak, hogy webshopjuk marketingjét a kezdetektől külsős szakértőre akarják bízni. Sokan sajnos rossz embernek adnak rossz megbízást, mert nincsenek tisztában azzal, hogy a webshop marketingjének lényegében két fázisa van, és nem mindegy, hogy melyikre és kit keresel.
Ha inkább olvasnád, akkor görgess lejjebb.
Szeretnéd webshop vállalkozásodat a követekző szinter léptetni? Szeretnéd, ha a pár száz ezres havi forgalomból pár milliós szintre tudnálépni?
Kérj egy ingyenes konzultációt!
Nézzük meg, hogy milyen lehetőségeid vannak erre!
A következő gondolatok nem csak akkor fontosak, ha ki szeretnéd szervezni a marketingedet, hanem akkor is, ha magadnak fogod csinálni. Ezt a szemléletet nagyon fontos, hogy megértsd, mert ekkor fogsz tudni jó döntéseket hozni.
Ezen aspektusból két részre osztom a marketinget egy webshopnál.
1. A marketing beindítása
2. A marketing üzemeltetése
Nézzük, hogy melyik, mit jelent:
1. A marketing beindítása egy stratégiai gondolkodást igénylő feladat. Meg kell keresnem azt a folyamatot és a folyamathoz szükséges eszközök kombinációit (hirdetés, SEO, e-mail, tartalom, közösségi média, stb.), amivel profitábilisan tudok vevőket szerezni.
Ez a szakasz nagyon sok gondolkodást, kutatást, elemzést és tesztelést igényel. Nagyon nehéz elsőre eltalálni a tökéletes megoldást. Ebben a szakaszban aktívnak kell lenni, heti sok órát kell beletenni, különben nagyon sokáig elhúzódik a folyamat, közben pedig csak ég a pénz, fogy a tartalék, és nem nagyon történik semmi.
Ebben a szakaszban a teljes képet kell látni. Nem elég, ha valaki kiválóan tud hirdetéseket kezelni vagy SEO-zni. Itt az a fontos, hogy valakinek legyen stratégiai szemlélete és azon dolgozzon, hogy egy komplex folyamatot megalkot.
2. A marketing üzemeltetése azt jelenti, hogy már megvan a folyamat, megvan az a lépéssorozat, amin keresztül kell vinnünk egy potenciális vevőt ahhoz, hogy vásároljon. Megvannak az eszközök, tudjuk, hogy miket használunk a marketingben, és azoktól mit kell elvárnunk, milyen funkciót tölt be. (pl. a hirdetéseknek nem feltétlenül kell értékesítő funkcióval bírni. Lehet, hogy csak adatbázist akarunk vele építeni, majd e-mailben fogunk értékesíteni)
Ebben a szakaszban már az a fontos, hogy az adott eszközöket magas fokon használjuk. Itt olyan specialistákra van szükség, akik egy-egy részterületen nagyon jók, akik egyre magasabb szinten tudják működtetni a stratégiát.
Ebben a szakaszban már nem kell, hogy az adott szakértőnek stratégiai gondolkodása legyen. Az a lényeg, hogy értse, hogy mi a stratégia, mitől működik az értékesítés, és pontosan tudja, hogy ő a maga feladatát hogyan tudja a lehető legjobban megvalósítani.
A legnagyobb hiba a kiszervezésnél.
A probléma akkor következik be, amikor olyan szakértőt bízol meg az első lépésben, aki nem éppen stratégiai szemléletű, akinek nincs ideje, tudása, lehetősége arra, hogy azzal foglalkozzon, hogy megtalálja azt a folyamatot, ami elkezdi hozni a vevőket.
Ha még nincs kitalált, letesztelt marketing folyamatod, ami tényleg működik, akkor hiába bízol meg valaki azzal, hogy hirdessen vagy SEO-zzon, semmi értelme nem lesz az egésznek. Attól, hogy futnak a hirdetések, még nem fog történni jellemzően semmi. Ha valaki nem tudja, hogy mi a működő folyamat, akkor nem tudja ellátni a feladatát. Ha valaki abban jó, hogy remek hirdetéseket futtasson, nem valószínű, hogy abban is jó, hogy egy komplex marketing stratégiát megalkosson.
Ha megbízol egy profi ügynökséget azzal, hogy kezeljék a hirdetésedet, az első feladatuk az lesz, hogy készítenek egy auditot (vélhetően pénzért) és átnézik, hogy az eszközeidet, a folyamataidat, és megnézik, hogy van-e valamilyen stratégiád. Ha nincs, nem is fogják vállalni a munkát, hanem kapni fogsz egy javaslatot arra, hogy alakítsd ki a szükséges eszközöket, folyamatokat.
Azok, akik pár tízezer forintért elvállalják neked így is a marketinget, valamely részét annak, egészen nagy valószínűséggel nem sok eredményt fognak elérni, ugyanis ennyi pénzért nem tudják majd azt vállalni (vélhetően nincs is meg erre a képességük, affinitásuk, tapasztalatuk), hogy heti több órában masszívan tesztelik neked a folyamatokat, keresni a működő koncepciót.
Javaslat
Ha úgy érzed, hogy neked még nincs működő marketing folyamatod, ha nem nagyon van még bevételed, de legalábbis nagyon alacson, nagyon hektikus, akkor fókuszálj arra, hogy beindítsd a marketinget. Ehhez stratégiát kell alkotonod, tesztelni, elemezni, keresni, próbálkozni. Ehhez olyan embert keress (ha meg is tudod fizetni), aki ebben jártás, aki tudja, hogy neked még nem az üzemeltetés résszel kell foglalkoznod.
Szeretnéd webshop vállalkozásodat a követekző szinter léptetni? Szeretnéd, ha a pár száz ezres havi forgalomból pár milliós szintre tudnálépni?
Kérj egy ingyenes konzultációt!
Nézzük meg, hogy milyen lehetőségeid vannak erre!